keskiviikko 15. maaliskuuta 2017

Valta- ja kyläteiden turvallisuudesta


Autokolarin paikan päällä ajaneena tiedän Seinäjoki-Lapua valtatien ja Isokosken risteyksen vaaralliseksi. Risteyksessä törmäillään liian usein.
Tässä kohdin valtion tieliikennejärjestelyt pitää saada ajanmukaiselle tasolle.
Työmatkaliikenne Atrialle ja hälytysajoneuvojen liikkumisen turvallisuus edellyttävät muutosta.
Isokoskentielle on pitkään toivottu myös entisen valaistusohjelman elvyttämistä. Valaistusohjelma käsiteltiin asianmukaisesti Nurmon valtuustossa, mutta kuntaliitoksen myötä se katosi mustaan aukkoon. Ruuhikoskelle suuntautunut kaaharien liikennekulttuuri aiheuttaa vaaratilanteita, samoin tien kapeus. Tätä uhkaa helpottaisi riittävä valaistus. Vastaavia tarpeita on varmasti muuallakin.
Lisäksi valtion pitäisi kiirehtiä Seinäjoki-Jalasjärvi valtatien valaisemista etelään päin.  Elämänväylä etelään muuttuisi siten turvallisemmaksi. Rengonharjun ja Luopajärven väli on loppusyksystä melko sykkää ajattavaksi. Seinäjoen ulosmeno reiteistä se on outo poikkeus, jos ajatellaan liikennemääriä.

Ei kommentteja: